PIĘCIODNIOWA WYCIECZKA NA POMORZE

Wycieczka na Pomorze

W dniach 9-13 września 2024 r. uczniowie z klas VII – VIII udali się na pięciodniową wycieczkę na Pomorze w ramach ogólnopolskiego programu MEN - ,,Podróże z klasą’’.

Pierwszy dzień wycieczki spędziliśmy w Gdańsku. Wizytę w mieście rozpoczęliśmy od Muzeum Zmysłów. Jest to wyjątkowe miejsce na mapie miasta, gdyż zwiedzanie odbywa się w zupełnej  ciemności, a przewodnikami są osoby niewidome i słabowidzące. Uczniowie wysłuchali prelekcji prowadzonej przez osoby z niepełnosprawnością, mieli możliwość zadawania pytań dotyczących ich codziennego życia oraz trudności z jakimi muszą się mierzyć. To spotkanie wywarło na nas wszystkich niesamowite wrażenie.

Następnie, na Starym Mieście spotkaliśmy się z przewodnikiem i rozpoczęliśmy odkrywanie najstarszej części Gdańska – spacerowaliśmy zabytkową ul. Długą, przy pomniku Neptuna wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie, przeszliśmy się spacerowym deptakiem na Motławą, skąd można zobaczyć statek – Muzeum ,,Sołdek’’. Tuż obok znajduje się jedna z najsłynniejszych atrakcji Gdańska – gdański Żuraw oraz Narodowe Muzeum Morskie. Następnie pieszo ruszyliśmy w stronę Europejskiego Centrum Solidarności, po drodze zatrzymaliśmy się przy pomniku upamiętniającym Obrońców Poczty Gdańskiej. Współczesny monument w formie przestrzennej rzeźby wykonanej z blachy stalowej, upamiętnia bohaterską obronę z 1 września 1939 roku.

W Europejskim Centrum Solidarności uczniowie zwiedzili wystawę stałą poświęconą historii Solidarności oraz zmianom, jakie dokonały się pod jej wpływem w Europie Środkowej i Wschodniej. Do najciekawszych eksponatów należą – tablica 21 Postulatów robotników, oryginalna brama Stoczni Gdańskiej uszkodzona przez milicję podczas tłumienia protestów, kaski robotników biorących udział w strajku czy oryginalny wóz milicji.

Drugi dzień wycieczki był poświęcony w całości Półwyspowi Helskiemu. Pobyt na Helu rozpoczęliśmy od spaceru po porcie morskim, następnie dotarliśmy pod monument ,,Kopiec Kaszubów’’. Trzymetrowy monument odsłonięto na samym końcu Cypla Helskiego, uznawanego za początek Polski. Kolejnym punktem było Muzeum Rybołówstwa, mieszczące się w zabytkowym neogotyckim kościele, malowniczo usytuowanym w okolicy promenady spacerowej. Dawna wieża kościelna pełni obecnie funkcję punktu widokowego. Wystawy muzeum prezentują bogate dzieje rybołówstwa na Morzu Bałtyckim oraz zaznajamiają odwiedzających z dawnymi metodami połowu ryb. Wizytę w mieście zakończyliśmy spacerem ulicą Wiejską, uznawaną za jedną z najpiękniejszych uliczek w turystycznych miejscowościach położonych nad polskim Bałtykiem. Zachowały się tu liczne ryglowe i ceglane domki rybackie, które niegdyś tworzyły unikalną zabudowę kaszubskiej wsi. Dziś jest tu całe mnóstwo restauracji, barów, kawiarni i sklepów, gdzie turyści skosztować mogą tradycyjnej kuchni oraz zakupić pamiątki.

W drodze powrotnej z Helu zatrzymaliśmy się w Rozewiu, gdzie znajduje się najstarsza latarnia morska na polskim wybrzeżu. Obecnie latarnia jest otwarta dla zwiedzających i funkcjonuje jako Muzeum Latarnictwa. Wewnątrz można podziwiać makiety i eksponaty przedstawiające wszystkie polskie latarnie. Na terenie latarni mieszczą się również zabytkowe budynki należące do latarników.

Trzeci dzień rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Skansen przybliżył nam życie tamtejszej ludności – Słowińców. Żyli w ciężkich czasach, trudnili się rybołówstwem oraz wydobywaniem torfu. Dzieci miały okazję zapoznać się z życiem codziennym na pomorskiej wsi. Po zwiedzeniu skansenu udaliśmy się do Ustki. Zwiedzanie nadmorskiego kurortu rozpoczęliśmy od ul. Czerwonych Kosynierów, gdzie znajduje się zrekonstruowana dzielnica tzw. domów w kratę, czyli tradycyjna zabudowa szachulcowa. Budowle te wyróżniają Ustkę pod względem architektonicznym od innych nadmorskich miejscowości. Następnie przeszliśmy pieszo do usteckiego portu. Mieliśmy okazję zobaczyć zabytkową neogotycką latarnię morską z 1892 r., która znajduje się przy ujściu rzeki Słupi. Tuż obok znajduje się dom latarnika, jednak w mieście nie spotkamy już żadnego przedstawiciela tego fachu, gdyż latarnia została w pełni zautomatyzowana. Uczniowie mieli okazję zobaczyć falochron chroniący wejście do portu. Na jego końcu znajduje się zabytkowy pomnik Syrenki, przy którym wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie. Po pobycie na plaży udaliśmy się na spacer Promenadą Nadmorską. Jest to reprezentatywna trasa spacerowa Ustki,  można tam znaleźć pomniki znanych Polaków, m.in. Fryderyka Chopina oraz aktorki Ireny Kwiatkowskiej. Po zejściu z promenady obejrzeliśmy marinę z zacumowanymi kutrami i jachtami, w tle można podziwiać pozostałości stoczni. Wokół mariny można jeszcze dostrzec spichlerze i inne budowle przypominające o dawnym charakterze Ustki, która była znana jako osada rybacka.

Czwartego dnia odwiedziliśmy Łebę – mieliśmy okazję zobaczyć najstarszy zachowany dom na ulicy Kościuszki, który powstał w 1723 r. Był on własnością kupca i konsula Johanna Mampe. Do dnia dzisiejszego na jego fasadzie zachował się napis o treści: „Bóg jest moim obrońcą, wspomożycielem’’. W trakcie zwiedzania trafiła nam się jeszcze dodatkowo niezwykła atrakcja, spotkaliśmy doświadczonego marynarza – Mariana Kosza, który pracował na morzu jako kapitan. Marynarz podzielił się z nami swoimi przeżyciami, wspomnieniami, pokazał cenne pamiątki oraz dowody uznania. To spotkanie pozostanie w naszej pamięci na długo. Byliśmy również w najstarszej rzemieślniczej piekarni, funkcjonującej do dzisiaj. Oczywiście odwiedziliśmy plażę i port, w którym odbywa się niezwykle popularny targ rybny.

Dzień zakończyliśmy w Sarbsku, spędzając czas w tamtejszym SeaParku. Park Rekreacyjno – Edukacyjny położony w regionie Wicko w sąsiedztwie Jeziora Sarbsko oferuje pokazy z udziałem fok szarych, pospolitych i uchatek kalifornijskich, zwanych również lwami morskimi, które można oglądać czterokrotnie w ciągu dnia. Podczas pokazu zobaczymy pełne humoru i zabawy wodne zabawy uroczych ssaków. Zwierzaki dzięki wyjątkowej inteligencji rozumieją każdy gest językowy i ruchowy swoich opiekunów. Kolejną atrakcją dla zwiedzających jest prehistoryczne, trójwymiarowe oceanarium z kinem 5D, w którym możemy stanąć „oko w oko” ze stworami, które zamieszkiwały pradawne oceany miliony lat temu. Na odkrycie czeka również Muzeum Marynistyczne, w którym dzięki ciekawym eksponatom prześledzić możemy losy Polskich Linii Oceanicznych. W Sea Parku znajduje się także park miniatur przedstawiających latarnie morskie. Dzięki temu goście odbędą spacer, podczas którego przejdą całe polskie wybrzeże od Krynicy Morskiej po Świnoujście. Repliki są wykonane bardzo starannie, aby jak najdokładniej odzwierciedlić wszystkie detale znajdujące się w rzeczywistych obiektach.

Ostatnim przystankiem na trasie naszej wycieczki była Gdynia. Zwiedziliśmy statek – muzeum ,,ORP Błyskawica’’. To prawdziwy zabytek klasy zerowej, najstarszy zachowany niszczyciel – weteran II wojny światowej i jedyny bojowy okręt aliancki. Wizyta na ORP Błyskawica pozwala zapoznać się z wyposażeniem pokładu okrętu od rufy do dziobu – przyjrzeć się artylerii okrętowej, miotaczom i wyrzutniom bomb głębinowych oraz torped. Po zejściu pod pokład można zajrzeć do pomieszczeń marynarskich, kotłowni i maszynowni, a nawet przejść przez okrętowy kocioł. Ostatnie godziny w Gdyni spędziliśmy w interaktywnym centrum nauki ,,Experyment’’ mieszczącym się w Pomorskim Parku Naukowo – Technologicznym. Instytucja popularyzuje naukę za pomocą interaktywnych instalacji i pokazów z różnych dziedzin nauki z uwzględnieniem różnych grup wiekowych, uczy poprzez doświadczenia i eksperymenty.

Ta kilkudniowa eskapada dostarczyła nam niezapomnianych wrażeń i z chęcią jeszcze raz byśmy ją powtórzyli.